Varoituksen sana. Osaamispostausteni viides osa käsittelee
osaamista yhden henkilön näkökulmasta. Tämä ei sisällä listausta siitä mitä
pitäisi tehdä, miten toimia, miten asemoitua että osaamista karttuisi. Tämä
postaus kertoo yhden HR-ihmisen osaamisesta, poisoppimisesta ja ehkä vähän myös
väärässä olemisesta. Mutta asiaan, kyse on siis HR-henkilöstä, joka aloitti
HR-uransa lokakuussa 2012, tavoitteena oppia HR-työ ja olla siinä hyvä.
Aloitetaan siis.
Olin noin kaksi vuotta haaveillut pääseväni HR:n töihin ja
kun sitten ensimmäinen päiväni HR Business Partnerina koitti, päätin antaa
itselleni kaksi vuotta aikaa uuden ammatin oppimiseen. Olin ajatellut, että työ
sisältää mukavia kehitystuokioita esimiesten ja henkilöstön kanssa, yhdessä
innokkaasti toteuttaen minun ideoitani. No, ehkä en ihan noin ajatellut, mutta
kyllä kuulkaa läheltä liippaa. Kuinka vähän tiesinkään tuosta ammatista.
Ihanien kollegoiden avulla minulle sitten pikkuhiljaa
selvisi kuinka vähän osasin ja kuinka paljon muutakin kuin kehityssessioita työ
oikeasti oli. Opettelin HR-järjestelmiä, työaikalakia, yhteistoimintalakia,
työsuhteen elinkaarta, esimiehen oikeuksia, työsuojelua, vuorotteluvapaa yms.
vapaakäytäntöjä, paikallista sopimista, toimimista henkilöstön edustajien
kanssa, johtoryhmien kanssa, esimiesten kanssa jne. jne. Ymmärsin sentään
opiskella kiihkeästi myös itse bisnestä, koitin ymmärtää, mitä firma jossa olin
töissä, oikein tekee, mitkä ovat prosessit, millainen on asiakaskokemus, mihin
ollaan menossa, mikä on visiomme jne. Otin haltuun HR-prosessit,
työhyvinvoinnin suunnitelmat ja henkilöstötutkimukset. Kun pari vuotta oli
kulunut, alkoi tuntua siltä, että osaaminen näkyi myös arjen tekemisessä.
Mutta. Juuri kun minusta tuntui, että tiedän mistä HR:ssä on
kyse ja välillä jopa esimiehet tekevät niin kuin haluan, alkoi kuulua toisia
ääniä. Ensin sosiaalisen median kautta, sitten kollegoiden puheissa. Ensin
ajattelin että ei koske minua. Olen juuri raatanut kaksi vuotta oppiakseni
kaiken tämän ja nytkö minulle puhutaan HR:n palvelumuotoilusta, siitä ettei
nämä HR-prosessit ehkä olkaan prosesseja. Siitä että ehkä niitä ei tällaisenaan
tarvita ollenkaan? Siitä, että ehkä työntekijöiltä pitäisi kysyä mitä he
haluavat, mikä heitä auttaa? Pitäisi rakentaa kulttuuria. Kyllähän se tuntuu oudolta, että tätä pitää tässä nyt
ihmetellä, mutta kyllä se silloin kaksi vuotta sitten kuulkaa oli hämmennystä
aiheuttavaa.
Aloin ymmärtää mitä Alvin Tofflerin kommentti liittyen
haluun/kykyyn ”oppia, uudelleenoppia ja
poisoppia” tarkoittaa. Kokemus oi hyvin omakohtainen. Nyt olen käyttänyt
viimeiset kaksi vuotta siihen, että
ymmärtäisin mitä HR:n palvelumuotoilu tarkoittaa, miten
peopleanalytiikkaa voisi käyttää HR:ssä, tarvitaanko suorituksen johtamista
nykyisellään lainkaan. Ymmärtäisin miten työaika muuttaa muotoaan (onko sitä
edes tulevaisuudessa), mitä digitalisaatio tarkoittaa HR:lle jne. Onko HR-
toimintoa tulevaisuudessa ollenkaan.
Keskeisin oppi näistä neljästä vuodesta on se, että vasta heittäessään
tietämisen position harteiltaan, vapautuu katsomaan uteliaana ympärilleen.
Vapautuu oppimaan ja kyseenalaistamaan. Eikä se sitten olekaan niin kauheaa. Osaamiseksi
muodostuu kyky oppia, ei itse opittava asia. Kuuntelu auttaa oppimaan, mutta siinä
minulla on vielä opittavaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti