lauantai 14. toukokuuta 2016

Osaaminen osa II: Yhteistyökyky (on enemmän kuin sietämistä)

Postaussarjan kakkososassa otan käsittelyyn ikiaikaisen osaamisen - yhteistyökyvyn . Tämä postaukseni julkaistiin myös Digitalistissa: http://digitalistnetwork.com/yhteistyokyky-on-enemman-kuin-sietamista/

Yhteistyökyky on osaaminen jota löytyy kaikilta, ainakin rekrytointihaastattelussa. Kukaan ei halua myöntää, ettei oikeastaan jaksa muita ihmisiä tai ainakaan heidän mielipiteitään tai ärsyttävää tyyliään. "Tykkään tehdä ihmisten kanssa töitä!" ”Tiimityö on mulle tärkeää!". Ja kenelle ei olisi. Ainakin siihen saakka kun tiimissä on saman tahtotilan ja ymmärryksen jakavia jäseniä ja mielellään muutenkin hyviä tyyppejä.
Nykyisessä työelämässä, jossa elämme ketterän tekemisen kulta-aikaa - tai ainakin haaveilemme siitä - nousee yhteistyökyky organisaatioissa oikeasti täysin oleelliseen rooliin. Mitään ei tulla saavuttamaan ilman yhteistyötä ja verkostoja. Ja se taas vaatii kykyä mutta vielä enemmän halua tehdä yhdessä. Ei siis riitä että minä sanon ja te teette. Sitä ei kutsuta yhteistyöksi. Joku ilkeä voisi sanoa että sinä kutsutaan johtamiseksi, mutta eihän enää eletä sitä aikaa?
Mutta takaisin yhteistyöhön. Yhteistyö on enemmän kuin toisten ihmisten ja heidän mielipiteidensä sietämistä. Yhteistyökyky osaamisena on mielestäni seuraavia asioita:
  1. Luovu oikeassaolemisesta: Ymmärrä, ettei ole merkitystä sillä kuka on oikeassa vaan sillä miten päästään parhaaseen lopputulokseen
  2. Nauti muista ihmisistä: Nauti aidosti yhdessä tekemisestä ja toisista ihmisistä - siis siitä sparrailusta, haastamisesta, väittelystä, iloista ja turhaumista
  3. Myönnä ettet onnistu yksin: Myönnä että tarvitset apua, ja uskot siihen että paras lopputulos syntyy yhdessä (tämä on ihan tutkittukin, en vaan nyt löydä tähän asiaa vakuuttava linkkiä)
  4. Ymmärrä että olet samanlainen kuin muut: Ymmärrä, että kaikilla on joku oma totuus ja kokemus, joka on totta heille, samalla tavalla kuin omasi on sinulle
  5. Tarkkaile omaa käyttäytymistä, muiden syynäämisen sijaan: Pohdi, millainen itse olet ryhmässä, millaista käyttäytymistä ja energiaa tuot tekemiseen
  6. Ole aloitteellinen: Ymmärrä, että yhteistyö organisaatioissa, toisin kuin verkostoissa, ei aina perustu vapaaehtoisuuteen ja silti sitä pitää tehdä. Yhteistyötä ei voi odottaa tapahtuvaksi jos itse ei sitä aloita (skenaario, jossa kaikki istuvat työpisteissään odottaen yhteistyötä alkavaksi, on helppo kuvitella)
Organisaation näkökulmasta yhteistyön onnistumista erilaisissa tiimeissä voidaan rajusti helpottaa luomalla mahdollisimman vahva yhteinen tarina - yhdessäorganisaation jäsenten kanssa. Mitä epäselvempi on tahtotila, sitä varmemmin yhteistyökyky alkaa rapistua vähän jokaiselta. Toinen tätä osaamista vahvistava olosuhde on erilaisten ihmisten yhteensaattaminen - yhteistyötaidot eivät kehity jos ryhmissä on aina samat naamat ja omat "luottopelaajat" valikoituvat ryhmiin vuodesta toiseen. 
Millaista yhteistyötä sinä rakennat? Mitä sinusta kerrotaan?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti